Als klant een stiel leren, het kan!

07/05/2015 - 17:52

Onlangs haalden we met vrienden herinneringen op aan oude typisch Gentse winkels die super klantvriendelijk waren. Geen vijf minuten later waren we héél hard aan het lachen. Omdat we het contentement van toen weer lijfelijk voelden. Midden in de stad was er wat we een beetje schalks “een ventje” noemden dat sloten en sleutels verkocht.

Als klant een stiel leren, het kan!

Wie daar de sleutel van zijn oude deur niet terugvond, vond het nergens. Met élk slot kon je er binnenwandelen, met veel geduld werd gezocht naar de juiste sleutel. Die dan werd verpakt in een vel oud telefoonpapier. Je kreeg er ook nog uitgelegd waar je op moest letten met die of die sleutel.

Aan de rand van de stad was er een sanitairhandel. Als vrouw heb ik daar een volledige stiel geleerd! Drie of vier mannen bedienden er met een engelengeduld wie er ook maar binnenkwam. Lekte mijn toilet, dan demonteerde ik de bovenbak thuis en ging ermee naar die winkel. De mannen keken dan na wat er moest vervangen worden. Zodat ik steeds zo goedkoop mogelijk geholpen was. Als ze dan ’s zegden dat iets volledig versleten was, dan wist ik dat het ook zo was, want in het andere geval hielpen ze me steeds aan een goedkopere oplossing. Ze leerden me monteren en demonteren dat het een lieve lust was. Op den duur was ik er “vrouw aan huis”, ze kenden me allemaal en op hun gezicht stond een glimlach al als ze me van ver zagen aankomen met weer een stuk huisraad.

Ben ik oud aan het worden? Ja en nee. Ik ben nog steeds op zoek naar winkels waar echte service wordt geboden, waar ik me na een tijdje heel vertrouwd voel omdat ik de mensen ken. En die zijn er nog, écht! Voor de klant zijn dit letterlijke en figuurlijke goudmijnen: je dag wordt er vrolijk van en als je het wil kan je er een hele stiel leren of een hobby uitgelegd krijgen.

Ik ben er dan ook zeker van dat dit soort zaken ook in het online tijdperk (en daar kies ik voor andere zaken ook volop voor) nog een lang leven beschoren zijn. Ofwel zoek je een produkt en kan je dat even goed of vaak met nog een betere bediening online vinden, ofwel zoek je een product met dienstverlening, service, en een aangenaam of ontspannen gevoel achteraf. Dat vind je echt alleen maar in real life. Alleen al als je aan deze zaken denkt krijg je een glimlach op je gezicht, en wat leuk is: twintig jaar later nog steeds!

Je bedrijf offline-proof maken?

Ja, leer het mij!