Een domiciliëring wijzigen moet veel eenvoudiger kunnen!

10/08/2015 - 17:41

Onlangs waagde ik me aan het wijzigen van 4 domiciliëringen omdat ik naar een ander rekeningnummer bij de bank was overgestapt. Drie keer kon ik niet geloven dat dit niet eenvoudiger kon. Anders gezegd : 1 keer op 4 verliep het vlot. Dat kan beter

Een domiciliëring wijzigen moet veel eenvoudiger kunnen!

In het eerste geval kreeg ik op mijn emailbericht volgend antwoord: “We hebben uw e-mail goed ontvangen. U kan uw bankrekeningnummer best telefonisch doorgeven via onze klantendienst tesamen met de gewenste activeringsdatum. Op die manier kunnen we het nieuwe formulier opsturen”.

Dit (grote) bedrijf, met heel wat ICT-ers in dienst, kiest dus voor een procedure met vier of vijf stappen voor de klant: 1) mailen – 2) telefoneren – 3) opvolgen of een formulier toekomt (per post?) – 4) dit formulier invullen – 5) dit formulier terugsturen (? bij stap 5 - vermits ik als klant nog niet weet of het formulier per post of online toekomt weet ik ook nog niet of dit een vijfde stap wordt). Daarna wordt hopelijk de nieuwe domiciliëring correct geactiveerd. Als klant ben ik ondertussen al enkele dagen moed aan het verzamelen ...

In het tweede geval werd de dienstverlening een dag afgesloten omdat de oude domiciliëring onmiddellijk werd stopgezet, de nieuwe pas 10 dagen later geactiveerd. Uit de procedure en de communicatie daarrond had ik niet opgemaakt dat ik dit risico zou lopen. Een hele dag stress als gevolg om dit recht te zetten, met een tergend traag reagerende helpdesk als toemaatje..

Bij het derde bedrijf dacht ik de procedure snel te hebben gevonden. Al googelend botste ik op een PDF-document (mailen heb ik niet (meer) gedaan, omdat dit bedrijf meestal een week op een antwoord laat wachten en ik de zaak vooruit wou laten gaan). Ik vulde het document in, scande het en mailde het door. Drie dagen later krijg ik hetzelfde document opnieuw doorgestuurd, per post deze keer.

Opnieuw aan de slag …

Alleen bij firma vier verliep het vlot. Googelen naar de procedure gaf onmiddellijk resultaat, nl een online in te vullen document. Invullen ging vlot, ik drukte op de knop “verzenden” en kreeg onmiddellijk een antwoord dat het document ontvangen was. Nog even afwachten of de verdere afhandeling correct verloopt, maar ik heb er alleszins al méér vertrouwen in. Het imago van dit bedrijf blijft voorlopig overeind.

Mag ik vanuit Frisblikopener vragen dat alle firma’s die ICT-ers in dienst hebben deze laatste procedure toepassen, zodat je als klant de moed erin houdt, géén onnodige tijd verliest, niet gefrustreerd moet geraken enkel en alleen omdat je je bankrekeningnummer hebt moeten veranderen? En dat diezelfde bedrijven het ook voor klanten die dit liever telefonisch aanpakken eenvoudig, kort en aangenaam houden?

De processen in je bedrijf klantgerichter maken?

Ja, leer het mij!