Je job verliezen door een stapel papieren? Niet op verlof durven gaan omwille van een organisatieprobleem?

02/06/2015 - 17:48

Vandaag geraakte ik met andere ondernemers aan de praat over de nare gevolgen van een inefficiënte organisatie op bedrijf, werknemer of klant. Eén van de ondernemers vertelde dat hij ooit een medewerkster had moeten ontslaan omdat ze niet kon klasseren. Vermits ik beroepsmatig mensen leer om zich beter en efficiënter te organiseren hoef je mij niet te overtuigen van het nut van een degelijk "terugvindsysteem".

Je job verliezen door een stapel papieren? Niet op verlof durven gaan omwille van een organisatieprobleem?

Toch blijkt de realiteit straffer dan ik me in mijn wildste fantasieën had durven voorstellen. Deze mevrouw had ogenschijnlijk alles op orde. Tot ze op verlof vertrok, en één van haar collega's één van haar dossiers moest overnemen. Dat kon helemaal niet, want niemand vond iets van haar materiaal terug. Clean desk, met daaronder een grote lade en daarin alle dossiers op één grote stapel. Iederéén nerveus, de ondernemer omdat hij zijn klant niet kon bedienen, de collega's om dezelfde reden, en de klant omdat hij niet kon geholpen worden.

Een andere ondernemer had iemand in zijn bedrijf gekend die maximum een halve dag verlof ineens nam. Tot iemand hem geleerd had dat hij zaken draaiboekgewijs kon opnemen, waardoor zijn collega's zaken van hem konden overnemen of nog op de wifi konden als hij er 's niet was. Vanaf toen nam hij langere periodes verlof.

Wat ik zo jammer vind is dat deze mensen en hun omgeving zo moeten lijden en zo'n grote gevolgen moeten dragen voor zaken die zo gemakkelijk op te lossen zijn. Op school, tijdens een bedrijfsstage, thuis hadden ze al lang andere systemen kunnen aanleren. Toch gebeurt het vaak niet. En moeten deze mensen soms jaren aan een stuk afzien vooraleer de hemel weer kan opentrekken voor hen.

Zelfs als Frisblikopener die al heel wat heeft gezien, kon ik dit amper geloven. Er is duidelijk nog werk aan de winkel.

Bij deze wil ik dan ook een oproep doen aan alle ondernemers, maar ook aan mensen die dit soort drama's in hun omgeving zien gebeuren, als medewerker of zelfs als klant, om deze zaken aan te kaarten en deze mensen duidelijk te maken dat hiervoor hulp bestaat en dat je nooit te oud bent om die in te schakelen. Elk jaar dat je dergelijke stress moet ondergaan is er één te veel! Maar ook daar wringt weer het schoentje: we leren allemaal autorijden, we gaan naar psycholoog of arts als we ons niet goed voelen, maar niemand durft toegeven dat hij of zij het zo moeilijk heeft met de eigen omgeving, thuis of op het werk, onder controle te krijgen. Tijd om hier verandering in te brengen!

Administratie efficiënt leren verwerken?

Ja, leer het mij!