Laat je zaak testen door een dummie zoals ik :)

20/01/2016 - 18:01

Gisteren maakte ik gebruik van een grote parking. Ik rijd niet vaak met de auto in de stad. Ondergrondse parkings zijn al helemaal niet mij niet besteed. Deze keer kon het niet anders.

Laat je zaak testen door een dummie zoals ik :)

Ik volgde netjes de richtingaanwijzer naar de parking. Twee geopende slagbomen links en rechts van de weg naar beneden. Verder niets. Een paar maand geleden dezelfde situatie in een andere parking: slagbomen open, ik rijd erdoor en heb nadien een hevige discussie met de parkeerwachter die me niet gelooft, waardoor ik 25 euro moest betalen om 4 uur te parkeren. Dit zou me géén twee keer overkomen!

Dus: drukken op de knop en uitleg vragen. De man in de meldcentrale laat me weten dat ik helemaal niet aan de ingang van zijn parking sta. Ik leg hem uit dat ik een bordje "ingang P" heb gevolgd. Nee, hij is er zeker van, ik sta niet aan zijn parking. Omwille van luid getoeter van auto's achter mij rijd ik uiteindelijk toch maar door. Als zij het durven .... Wat blijkt? De ticketapparaten met bijhorende slagbomen staan helemaal achteraan in de U-vormige parking. Niet te zien van buitenaf dus. Eén ding staat vast: ik zit wel degelijk in de parking. Wat de man van de mendcentrale hierover dacht is me ondertussen een raadsel...

Toch blijkt dit slechts het begin van mijn avontuur: ook de uitgang van de parking is niet aangeduid, of toch niet op de wijze waarop wij, gebruikers dat verwachten: met een duidelijk bord. In werkelijkheid hangen er hier en daar geprinte A4-tjes met een richtingaanwijzer op. Het eerste A4-tje zie ik pas als ik bijna aan de uitgang ben. Die ik dan toch gevonden heb door geduldig te wachten tot er weer iemand de parking binnenrijdt. Gelukkig een habitué. Jammer genoeg is de parking zo duur dat ook dat me nog een vijftal minuten extra heeft gekost.

Mijn besluit: de architect van deze parking is duidelijk een héél belangrijk aspect vergeten:"waarnaar kijken mensen als ze de weg zoeken naar een parkeerautomaat, waarnaar kijken ze als ze de uitgang moeten vinden"? Verbaast het u dat ik ook de betaalautomaat niet onmiddellijk vind en dat ik op mijn knieën moet gaan zitten om mijn kaart in de gleuf te kunnen steken? En dat dit allemaal niet goed is voor mijn humeur?

Architecturaal een pareltje.

Bijna op mijn bestemming dan toch eindelijk een echte richtingaanwijzer. Groot, zwart, op gezandstraald glas.

Prachtig. Maar absoluut niet functioneel.

Ook op de terugweg geen enkele aanduiding waar de parking zich bevindt. Gelukkig heb ik daarstraks goed opgelet en weet ik nu hoe ik er moet geraken.

Please bouwers van garages, websites, auto's, fietsen, whatever: laat je nieuwe product testen door een dummie zoals ik! De architect zal wel uren en dagen vergaderd hebben over de nieuwe parking, waardoor hij zelf blindelings de weg vindt naar de uitgang. Maar heeft hij ook gedacht aan een gebruiker die deze parking voor de eerste keer benut? Die wil toch ook een aangename ervaring?

Waarom de man van de meldkamer zijn eigen parking niet weet zijn is me nu helemaal een raadsel. Misschien heeft zelfs hij een paar richtingaanwijzers niet gevonden?

Meer leren over het nut van dummies in je bedrijf of organisatie?

Ja, daar wil ik meer over weten!