Lean bij de spoorwegen, met dank aan De Morgen

12/07/2016 - 09:47

"Zwitsers horloge op wielen" kopte De Morgen op 11 juli - http://www.demorgen.be/plus/zwitsers-horloge-op-wielen-b-1468194604203/. In het artikel worden oplossingen aangereikt als tegenvoer voor problemen waar ons land mee kampt en het "failed state"-gevoel dat heel wat Belgen ervaren na de aanslagen van 22 maart. Laat de tips aan het einde van het artikel nu toch bijna allemaal Lean-tips zijn!

Lean bij de spoorwegen

Ik lijst ze even voor u op. In het vet vind je de tips uit het artikel, in het vet én cursief de bijpassende Leantermen.

"Werk met knooppunten waar alles snel op elkaar aansluit". Dit past binnen de Leanconcepten layout-planning en celwerking. Wat dit inhoudt? Zorg ervoor dat zaken die bij elkaar horen ook qua layout bij elkaar liggen en dat de afstanden tussen die verschillende plekken zo kort mogelijk is. Zo kom je inderdaad tot de oplossing: laat treinen waarop moet worden overgestapt zoveel mogelijk toekomen op hetzelfde perron.

“Verhoog perrons” valt binnen het thema: “defecten = verspilling”. Die proberen we dus te vermijden. Door de perrons te verhogen is er minder kans dat mensen vallen. Het valt ook binnen “bewegen” als te vermijden vorm van verspilling: om horizontaal in te stappen is de beweegafstand korter dan als je hoger moet instappen/lager uitstappen. Scheelt niet veel, zou je denken, maar al die seconden opgeteld maal zoveel zorgt ervoor dat de trein wel/niet met vertraging moet vertrekken. Zeker als het met een buggy, fiets of roelstoel moet winnen de spoorwegen zo heel veel tijd.

“Maak stopplaatsen aantrekkelijk met digitale infoborden en kiosken”. Niet zo lang geleden zat ik op een trein in het donker en wist niet waar afgestapt. De perronborden waren niet tijdig leesbaar, de trein niet stipt waardoor naar het uur kijken me ook niet veel hielp. Goed visueel management lost dit inderdaad op.

“Tarieven mogen hoger als daar ook kwaliteit tegenover staat”. Goedkoop is inderdaad duurkoop als dit staat voor een minder hoge kwaliteit. Zeker als de kwaliteit te wensen overlaat aanvaarden de klanten geen tariefverhoging. Omgekeerd, als de kwaliteit van je proces in orde is, hoeft die tariefverhoging wellicht niet meer. Je haalt dan winst uit je proces en hoeft niet langer de winstmarges te verhogen.

Enkel met de laatste tip ben ik het niet volledig eens: “verhoog aanbod van treinen en trams”. Dit lijkt op een verhoging van de voorraad. Dat willen we precies vermijden als we werken met Lean. Ik zou het eerder zo formuleren: “maak het aanbod van treinen en trams zo flexibel mogelijk” (in het beste geval zou de klant het aankomen van een trein kunnen “commanderen” (pull) zonder dat dit de kost zou verhogen). Het aantal treinen en trams verhogen zou ik dan ook enkel adviseren als daar duidelijk klantwaarde tegenover staat, met andere woorden als deze treinen/trams effectief zouden worden gebruikt. Lege treinen/trams staan gelijk met overvoorraad, dat heeft dus geen enkele zin. In het beste geval is de voorraad precies afgestemd op het gebruik. Hier mag je dus niet te snel overheen gaan!

Al bij al dus zeer bruikbare tips!

Tenslotte past het gaan kijken naar oplossingen in het buitenland ook perfect binnen Lean: we laten ons inspireren door collega’s/concurrenten/andere bedrijven of organisaties om nieuwe, creatieve ideeën te sprokkelen voor de problemen waar we zelf mee worstelen. Dat verhoogt de motivatie, omdat we zien dat het kan, dat er effectief oplossingen bestaan voor onze huidige problemen! Zelf zitten we meestal te dicht op ons probleem om nog alternatieven te kunnen zien.

Leuk artikel!

Je klanten ook stipt leren bedienen?

Ja, leer het mij!