Lean in de technische dienst of bij de klusjesman

28/09/2016 - 10:42

Tot voor kort bewaarde de klusjesman van een WZC waar ik aan het coachen ben heel veel materiaal in een bak. Schroevendraaiers in één bak, tangen in een andere, enz. Dat was al een hele verbetering tegenover de fase ervoor, toen schroevendraaiers, tangen, enz. nog allemaal bij elkaar huisden. Gelukkig staat Lean voor "continu verbeteren". Elke stap vooruit juichen we heel erg toe, geeft nieuwe dynamiek en zorgt ervoor dat we sneller en efficiënter kunnen werken.

Lean in de technische dienst of bij de klusjesman

Bij de klusjesman is dat vaak niet rechtstreeks voor de bewoner, maar voor een interne klant, een medewerker. Die minder lang moet wachten tot iets hersteld is. En zo beter kan zorgen voor de bewoner. Waar het om draait bij Lean is immers de doorlooptijd verkorten. Lange doorlooptijden houden goede zorg tegen en zorgen voor stress. Zeker wanneer we moeten wachten op een ander! Het is dus zaak om materiaal (niet alleen schroevendraaiers, maar in de zorg bijvoorbeeld ook bloeddrukmeters of wondzorgmateriaal, in de keuken de verschillende onderdelen van een keukenrobot enz) supersnel terug te vinden. 30 seconden is onze norm! Nu had hij bij een collega iets gezien dat nog véél beter was, nl. een magneet om al zijn materiaal aan op te hangen. Klopt, je ziet veel sneller waar je materiaal is, en toch is dit nog niet helemaal Lean, we missen nog iets. Iets essentieels. Of misschien méér dan 1 iets. Wat denken jullie ervan? Continu verbeteren ...

Je materiaal duurzaam beheren? Géén tijd meer verliezen tijdens het klussen?

Ja, leer het mij!