Partageons la route

26/01/2016 - 16:56

Dat zetten de Fransen op verkeersborden aan de kant van een smalle weg. Om automobilisten eraan te herinneren dat deze wegen ook gebruikt worden door fietsers. Die veel kwetsbaarder zijn. Ik dacht eraan toen ik gisteren van Kortrijk naar Gent reed over de E17. In de regen. Om half acht 's avonds. Met héél veel vrachtwagens als gezellen.

Partageons la route

Wat is een autosnelweg toch een gek systeem, dacht ik. Vrachtwagens die aan 90 per uur rijden op de rechterrijstrook en vrachtwagens die hen op de middenstrook voorbijsteken aan 90,45 per uur. Waardoor dit inhalen 10 minuten duurt. Om dan drie meter voor nummer 1 weer in te voegen. En tijdens hun manoeuver achterliggende en voorbijstekende auto's plots te doen vertragen.

Ik voelde me als een klein blikken trommeltje tussen 2 mastodonten. In de achteruitkijkspiegel druk flitsende lichten omdat ik de baan niet vlug genoeg vrijmaakte voor nummer 3. Nog kwetsbaarder.

Voorbijsteken op het derde vak was al lang geen optie meer. Had ik al geprobeerd. Op het linkervak zag ik geen steek door al het opspattende water of kreeg ik telkens een dreun naast zo'n kolos vanwege het verschil in luchtdruk waardoor het stuur héél moeilijk vast te houden bleek.

Waarom lossen we dat niet op, dacht ik? En zetten we al die vrachtwagens niet op 3 meter van elkaar (dat lijkt voor hen de meest comfortabele afstand) op een lopende band? En gebruiken we SMED-technieken(*) om deze vrachtwagens bij de op- en afritten snel van of op die band te laten rijden? Dan zouden wij, kwetsbare automobilisten, tenminste gewoon veilig de twee andere rijstroken kunnen gebruiken. Of nee, nog beter: ook wij op zo'n lopende band ernaast, met even snelle omschakelingen. Zodat we net als op de trein gewoon onze krant kunnen lezen, wetend dat we zonder kleerscheuren op onze bestemming toekomen en ons niet langer zo verdomd klein en kwetsbaar moeten voelen.

Misschien krijgen we zo zelfs de opwarming van de aarde onder controle! Dat zou toch al te gek zijn?

Onmogelijk? Misschien wel. Maar toch.

Laten we ondertussen tenminste de Franse slogan hanteren: "partageons la route". Op een kwetsbare-automobilisten-veilige manier. Door vrachtwagens te verplichten achter elkaar te blijven rijden als ze niet sneller voorbijgestoken geraken, ofwel minstens véél vroeger te laten aangeven dat ze hun voorganger willen inhalen.

Ik heb me ook afgevraagd of deze chauffeurs weten wat het hen oplevert, als twee grote rupsen elkaar voortdurend willen voorbijsteken. Maar dat is dan weer een ander verhaal ...

(*) SMED is een techniek uit Lean die ons leert hoe je van het ene naar het andere kan omschakelen zonder veel tijd te verliezen

Samen originele oplossingen verzinnen voor een probleem?

Ja, laten we dat doen!