2 dagen op hotel leert ons weer heel wat over Lean. Hoe meer je erover weet, hoe absurder sommige situaties lijken. Vooral als je vaststelt hoe normaal de medewerkers diezelfde absurde situaties vinden.
Het einde van de offline retail nabij? Hoeft toch helemaal niet?
25/11/2016 - 10:49
Retailers maken zich soms te weinig zorgen, of bedenken te weinig hoe ze offline kunnen overleven.
Dat was mijn conclusie nadat ik deze week 2 doe-het-zelfzaken had bezocht.
2 keer een negatieve ervaring, terwijl het eigenlijk zaken zijn waar ik heel graag rondloop, omdat ik er telkens weer nieuwe ideeën opdoe.
Lean en klantgericht communiceren: evenveel woorden & zinnen gebruiken als nodig voor de klant
06/10/2016 - 15:41
Vaatwasmachine is al een hele tijd een bron van ergernis. Jaren geleden aan ons verkocht als superhandig, want: alle rekjes zijn inklapbaar. Na enige tijd worden de rekjes zo slap dat ze niet meer omhoog blijven staan. En valt alles wat je in de vaatwas zet op en over elkaar of tussen de mazen van het net…
Tot voor kort bewaarde de klusjesman van een WZC waar ik aan het coachen ben heel veel materiaal in een bak. Schroevendraaiers in één bak, tangen in een andere, enz. Dat was al een hele verbetering tegenover de fase ervoor, toen schroevendraaiers, tangen, enz. nog allemaal bij elkaar huisden. Gelukkig staat Lean voor "continu verbeteren". Elke stap vooruit juichen we heel erg toe, geeft nieuwe dynamiek en zorgt ervoor dat we sneller en efficiënter kunnen werken.