06/03/2015 - 17:19
Naar de markt geweest. De meeste mensen vinden het héél erg als ze lang in de rij moeten staan, ik niet. Tijd om “stiekem” klantenprocessen gadeslaan. Héél boeiend.
Op naar een viskraam die me al lang door vrienden is aangeraden. Een héél vriendelijke Zeeuws sprekende vrouw is de eerste die me opvalt. Ze is zo vriendelijk dat ik hoop dat zij me zal bedienen als ik aan de beurt ben. “Goeiedag”, zegt een andere man achter de toonbank. Dus ik denk : “straks ben ik bij hem aan de beurt”. Nee, niet dus. Ik word héél vriendelijk aangesproken door man nummer 3. Ondertussen zie ik de andere man twee vrouwen aanspreken die zich net hebben omgedraaid om weer te vertrekken zonder iets te kopen : “Mevrouw, vindt u niet wat u zoekt ?”. “Nee, we willen voorverpakte mosselen en die heeft u niet”. “Dat klopt”, zegt de man, die hebben we niet. “U kiest natuurlijk, maar ik heb hier iets dat véél beter is”. Hij toont een jute zak met mosselen. “Persoonlijk vind ik deze véél lekkerder dan die voorverpakte mosselen” zegt hij. Wat dacht u? De vrouwen kopen niet-voorverpakte mosselen en zijn supercontent, hun probleem is opgelost.
Wat valt hier op ? Iedereen aan deze kraam legt contact met de klant, je krijgt een hallo en je wordt figuurlijk bij de kraag gepakt als je zonder aankoop weggaat. Dat gebeurt op zo’n respectvolle wijze dat je het niet eens doorhebt. Zelf ervaar je gewoon dat je probleem opgelost is en dat je niet meer verder moet zoeken (bij de concurrent).
Een staaltje van tien minuten klantgericht werken, wat leuk om het weekend mee in te zetten!
Pluspunt 1: problemen van de klant worden opgelost
Pluspunt 2: er wordt voortdurend opnieuw relatie gelegd met de klant
Deze website maakt gebruik van cookies.