Discussie over treintickets

02/04/2015 - 18:06

Gisteren hoorde ik op de radio dat de treinmaatschappij een anti-agressieplan had toegepast en dat het aantal voorvallen van agressie op de trein daardoor met x % gedaald was. Op het einde van het verslag werd vermeld dat de meeste gevallen van agressie te maken hebben met discussies over treintickets. Dat vond ik nu toch wel héél verrassend. Spontaan zou ik gedacht hebben aan hooligans, zatte mensen op de trein, enz. Maar discussies over tickets die ontaarden in geweld, daar had ik in al mijn naïviteit niet aan gedacht.

Discussie over treintickets

Wat me nog meer verbaast is dat discussies over treintickets niet op een andere manier kunnen worden aangepakt dan door een anti-agressieplan op te stellen. Is een poka yokétechniek hier niet méér aangewezen? Namelijk een techniek die ervoor zorgt dat mensen niet meer op de trein kunnen zonder ticket of dat ze geen ticket meer nodig hebben? Zodat die discussies metéén ook van de baan zijn?

De maatschappelijke kost die deze agressie met zich meebrengt moet immers niet alleen vertaald worden in kosten bij de treinmaatschappij, maar ook secundaire kosten. Slachtoffers van agressie worden immers vaak werkonbekwaam, hebben slachtofferbegeleiding nodig enz.

Tijd om dit klantgerelateerd probleem 's door een andere bril te bekijken en te brainstormen bij de treinmaatschappij!

Agressie bij klanten voorkomen?

Ja, leer het mij!