02/04/2015 - 17:07
Gisteren sprak ik met een aantal jonge bedrijfsleiders over klantgericht ondernemen. "Niet-klantgericht ondernemen is toch eerder een probleem bij grote bedrijven" meende één van hen. Niets is echter minder waar. Véél bedrijven zijn het zo gewoon om de bedrijvenbril op te zetten en te vertrekken van hun aanbod, dat het probleem (de klantenbril vergeten) in àlle bedrijven voorkomt, groot of klein.
Behalve in die waar men van in het begin durft te kantelen. Dat hoeft niet persé moeilijk te zijn. Er bestaan zelfs heel eenvoudige methodieken voor. Wie die toepast merkt dat zijn of haar bedrijf onmiddellijk heel anders start en zich heel anders organiseert. En dus ook anders overkomt bij de klant.
Anderhalf jaar geleden veranderde ik van gsm-provider omdat ik het gebrek aan klantgerichtheid van mijn oude provider niet langer kon verdragen. Sindsdien ben ik een héél tevreden, zelfs supertevreden klant. Dat is dus inderdaad een voorbeeld van een groot bedrijf. Dat ook ooit klein begonnen is, maar onmiddellijk de juiste bril heeft opgezet. Zelfs al maken ze een fout (en waar gebeurt dat niet?) dan "voel" ik ondertussen dat ze die ook weer klantgericht zullen rechtzetten.
Waaraan kan je zien dat ook een klein of jong bedrijf advies inzake klantgericht werken kan gebruiken?
Deze zaken maak je als klant dus jammer genoeg even vaak mee bij kleine bedrijven die vol goede bedoelingen zitten, maar zich niet klantgericht organiseren, als bij grote.
Van bij de start kantelen is een absolute must wil je als bedrijf onmiddellijk scoren bij je klanten. Zeker als je bij die 2 à 3 procent bedrijven wil behoren met hoofdzakelijk supertevreden klanten!
Weet je wat het grote voordeel is? Als ondernemer word je hier zelf ook alleen maar vrolijker van!
Deze website maakt gebruik van cookies.