De ene geldautomaat is de andere niet

24/03/2015 - 17:12

Vandaag de code voor mijn nieuwe bankkaart proberen wijzigen. Smsje gekregen met de code erin en een bericht “u kunt deze code wijzigen aan een geldautomaat”. Vlak bij de winkel waar ik toch moest zijn, stond een geldautomaat. Ik had niet echt veel tijd.

De ene geldautomaat is de andere niet

Vier personen voor mij, maar soit, het zou sneller gaan om daar aan te schuiven dan naar een geldautomaat veel verderop te rijden. Zo dacht ik toch. Toen ik (eindelijk) aan de beurt was, bleek het niet te lukken. Nog maar ’s proberen. Niets.

Blijkt uiteindelijk dat het moest gebeuren aan een geldautomaat van mijn eigen bank. Is natuurlijk geen levensgroot probleem, maar als je niet zoveel tijd hebt en vlug een kleine klus wil klaren onderweg, krijg je toch stress als het uiteindelijk veel langer duurt om je materiaal aan de praat te krijgen. Vijfenveertig minuten uiteindelijk. Omdat ook de bedienden van de bank het niet wisten, dat het aan hun eigen automaten moest gebeuren.

Klantgerichtheid zit dan ook soms in een klein hoekje en op een veel hoger niveau, namelijk daar waar de zaken ontwikkeld worden, en men vergeten heeft ze te laten uittesten door “idiots”, een weinig respectvol woord voor iemand waar men veel respect voor zou moeten hebben, nl. mensen die iets niet kennen en gewoon gebruik maken van de informatie die ze krijgen.

De negenproef van vroeger dus, wat mis ik die soms …

Verloren zaak? Zeker niet!

Actietip 1: nieuwe systemen laten uittesten door "idiots"

Actietip 2: de communicatie in verband met nieuwe systemen aanpassen en het geheel daarna opnieuw laten uittesten door "idiots"

Klantgerichte procedures uitwerken?

Ja, leer het ons!